Państwo
Prezydenci Miast,
Burmistrzowie Miast,
Wójtowie Gmin
Szanowni Państwo informuję, że Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zawarło z Kuratorium Oświaty w Olsztynie umowę, określającą wysokość i tryb przekazywania środków Funduszu Pracy w 2025 roku, z przeznaczeniem na dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników. Dla województwa warmińsko-mazurskiego przyznano kwotę 20 425 089 zł na realizację ww. zadania w roku
bieżącym.
W celu zabezpieczenia prawidłowej realizacji przedmiotowego zadania, Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty określa wysokość i tryb przekazywania w 2025 roku środków z Funduszu Pracy dla gmin w następujący sposób:
- Porozumienia i aneksy do porozumień w 2025 roku będą realizowane wyłącznie drogą elektroniczną (bez wersji papierowej) i podpisywane bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy kwalifikowalnego certyfikatu, którego autentyczność i pewność gwarantuje podmiot trzeci – kwalifikowany (wpisany do specjalnego rejestru) podmiot świadczący usługi certyfikacyjne.
- W zawartym obustronnie porozumieniu została określona kwota środków przeznaczonych dla gmin, która w 2025 roku zabezpiecza 86% zgłoszonych potrzeb jednostek samorządu terytorialnego.
- Gmina przesyła do Kuratorium Oświaty w Olsztynie wniosek o środki co miesiąc, licząc od miesiąca podpisania porozumienia. W roku bieżącym wniosek o środki (zał. 1) składany jest od kwietnia. W przypadku braku zapotrzebowania środków w danym miesiącu jednostka samorządu terytorialnego przekazuje w terminie wskazanym w porozumieniu wniosek „zerowy”. Zapotrzebowania składane są
na podstawie wniosków złożonych przez pracodawców. - Transze przekazywane będą co miesiąc, po złożeniu poprawnie wypełnionego załącznika (zał. 1). W przypadku pełnego wykorzystania przez Gminę środków przyznanych porozumieniem, kolejne transze będą przekazywane co miesiąc po podpisaniu aneksów, na zasadach określonych w § 2 pkt 3-6 porozumienia.
- W przypadku zmiany wyodrębnionego rachunku bankowego Gminy wskazanego w § 2 pkt 3 porozumienia, jednostka zobowiązana jest do złożenia wniosku o zmianę konta (zał. 2), podpisanego przez Wójta/Burmistrza/Prezydenta lub osobę upoważniona. W przypadku osoby upoważnionej proszę dołączyć upoważnienie.
- Sprawozdawczość w zakresie wykonania zadania w 2025 roku należy składać kwartalnie (zał. 3). W przypadku sprawozdania rocznego do 5-go stycznia 2026 roku (zał. 4). Każde składane przez państwa sprawozdanie winno być obligatoryjnie podpisane przez Wójta/Burmistrza/Prezydenta lub osobę upoważniona. W przypadku jakichkolwiek zmian dot. sprawozdawczości związanej z realizacją zadania, będą Państwo informowani odrębnymi pismami.
- Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z porozumieniem gmina zobowiązana jest w szczególności do:
- przekazywania comiesięcznych wniosków (zał. 1) ze środków Funduszu Pracy w terminie do 5-go dnia każdego miesiąca, na zasadach określonych w § 2 porozumienia;
- przekazywania kwartalnych rozliczeń (zał. 3) ze środków Funduszu Pracy w terminie do 5-go dnia każdego miesiąca następującego po zakończeniu danego kwartału, na zasadach określonych w § 2 porozumienia;
- dokonania rozliczenia rocznego środków Funduszu Pracy (zał. 4), o których mowa w § 3 pkt 2, w terminie do 5 stycznia 2026 roku;
- przedstawienia oszczędności/niedoborów środków Funduszu Pracy (zał. 5), w terminie do 15 października 2025 roku, na zasadach określonych w § 4 porozumienia;
- zwrotu niewykorzystanych środków wraz z odsetkami od oprocentowania bankowego w terminie do 5 stycznia 2026 roku, na konto Kuratorium Oświaty w Olsztynie w NBP O/Okr. Olsztyn nr 82 1010 1397 0035 0618 9230 0000, na zasadach określonych w § 2 porozumienia (przelew winien zostać opatrzony szczegółowym opisem dotyczącym pochodzenia zwracanych środków tj. FP – młodociani pracownicy z rozbiciem na kwotę zwrotu odsetek i dotacji);
- księgowania środków z Funduszu Pracy na wyodrębnionym rachunku bankowym jednostki, zgodnie z § 2 porozumienia;
- informowania opinii publicznej, w tym strony postępowania o uzyskaniu dofinansowania, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określania działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowe lub dofinasowanie z budżetu państwa
lub z państwowych funduszu celowych (Dz. U. 2021 poz. 953 z późn. zm.), na zasadach określonych w § 5 porozumienia; - zapewnienie w co najmniej minimalnym zakresie dostępności zadania publicznego dla osób ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z § 6 porozumienia;
- udzielenia ustnie lub pisemnie, w terminie określonym przez Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty wyjaśnień i informacji dotyczących realizacji zadania, określonego niniejszym porozumieniem, na zasadach określonych w § 7 pkt 5 porozumienia.
Jednoczenie w nawiązaniu do porozumień, które z wkrótce będą z Państwem zawierane przekazuję wzory dokumentów niezbędne do realizacji zadania w 2025 roku w tym:
Ewentualne pytania proszę kierować do:
Mateusz Marcinek, tel. 89 523 23 83