Podstawa prawna:
- Art. 51 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 15).
- Pismo Ministra Edukacji DKOTC-WNP.4092.3.2024.AMA z dnia 12 czerwca 2024 r.
- Pismo Ministra Edukacji DKOTC-WNP.4092.90.2024.AMA z dnia 6 sierpnia 2024 r.
-
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym
2024/2025:
- Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
-
Liczba i zakres kontroli planowych:
Lp.
Tematyka kontroli
Typ szkoły /placówki
Liczba szkół i placówek objętych kontrolą* Kontrole zaplanowane przez Ministra Edukacji 1. Zgodność z przepisami prawa oświatowego realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną
z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze 10 2. Zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji kształcenia oraz warunków
i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczychszkoły i placówki specjalne zorganizowane w podmiotach leczniczych: przedszkola specjalne,
szkoły podstawowe specjalne
szkoły ponadpodstawowe specjalne (licea ogólnokształcące)
1
3
2
3. Zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego szkoły podstawowe 165 4. Sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora oraz realizacja zadań
w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.publiczne szkoły podstawowe ogólnodostępne 138 * Liczba może ulec zmianie po wprowadzeniu danych do SIO.
W zakresie kontroli doraźnych – w przypadku potrzeby działań nieujętych w niniejszym planie
nadzoru pedagogicznego Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty podejmie działania doraźne,
zgodnie z zapisem § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia
2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 15)
PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO KURATORA OŚWIATY NA ROK SZKOLNY 2024/2025