27 sierpnia 2024

Dotacja podręcznikowa – aktualizacja wniosków o udzielenie dotacji na rok 2024

Szanowni Państwo
Marszałek Województwa,
Starostowie Powiatów,
Prezydenci i Burmistrzowie Miast,
Wójtowie Gmin

W związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 28 lutego 2024 r. w sprawie dotacji celowej na
wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2024 r. (Dz. U. z
2024 r. poz. 413), zwracam się do Państwa z prośbą o przesłanie aktualizacji wniosków o udzielenie
dotacji celowej na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały
ćwiczeniowe.

W przeciwieństwie do ubiegłego roku, dotacja celowa w 2024 r. udzielana jest bez rozróżnienia
między uczniami polskimi a ukraińskimi.

Przypominam, że dotacja udzielana jest na zakup:

  1. podręczników i materiałów edukacyjnych w przypadku klas II, V i VIII
  2. materiałów ćwiczeniowych w przypadku klas I-VIII

W przypadku pozostałych klas, które otrzymały dotację celową na wszystkich uczniów w 2022 r. lub
2023 r., szkoły mogą wnioskować o dotację na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych między
innymi ze względu na zwiększenie się liczby uczniów danych klas w stosunku do liczby uczniów w latach
ubiegłych. Szkoły mogą wnioskować również o refundację kosztów poniesionych w roku szkolnym
2023/2024 na zapewnienie podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych.

Dotacja może być wykorzystana również na pokrycie kosztów drukowania i powielania podręczników,
materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych. W przypadku uczniów niepełnosprawnych
objętych kształceniem specjalnym można zakupić sprzęt lub oprogramowanie umożliwiające odczyt
podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych w postaci elektronicznej.

Przypominam, że składając wnioski o udzielenie dotacji celowej, w części dotyczącej refundacji należy
podawać kwoty wynikające z realnie poniesionych już wydatków (z faktur) na zakup podręczników,
materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych. W załączonych do pisma formularzach kwota refundacji
jest liczona automatycznie do kwoty maksymalnej, zatem w przypadku mniejszego wydatku, proszę
wprowadzić kwoty ręcznie. Łączna kwota dotacji przyznana z tytułu refundacji nie powinna być wyższa
niż kwota niezbędna na sfinansowanie dotowanego zadania, w przeciwnym wypadku należy uznać,
dotacja została pobrana w nadmiernej wysokości.

Jeżeli w wyniku aktualizacji wniosku kwota dotacji ulegnie zmniejszeniu, a dotacja otrzymana
przekracza kwotę wskazaną w aktualizacji wniosku, należy zwrócić w terminie 5 dni od dnia złożenia
aktualizacji kwotę dotacji równą różnicy między kwotą otrzymaną, a kwotą wynikającą z aktualizacji
(art. 58 ust. 10 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych). Po dokonaniu zwrotu należy niezwłocznie
przesłać do Kuratorium Oświaty w Olsztynie potwierdzenie przelewu (dołączyć do aktualizacji lub
wysłać drogą mailową na rklonowski@ko.olsztyn.pl). Zwrotu należy dokonać na rachunek Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego:

61 1010 1397 0032 9013 9135 0000

(w tytule przelewu należy podać odpowiedni rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej tzn. 80153 §
2010/2110/2210). Proszę o terminowe zwroty.

Przypominam, że w przypadku aktualizacji wniosku o dotację, jednostka samorządu terytorialnego
musi ponownie sporządzić i złożyć wszystkie potrzebne do naliczenia dotacji wnioski, a nie tylko ten
który uległ zmianie.

Załączniki dla JST (załącznik 4 i 5) oraz załączniki dla dyrektorów szkół (załącznik 1, 2 i 3) z określonymi
wskaźnikami dla każdej niepełnosprawności wraz z wprowadzonymi formułami ułatwiającymi
obliczenie kwot wnioskowanej dotacji oraz tabela informująca o wysokości wskaźników zwiększających
kwoty dotacji stanowią załącznik niniejszego pisma.

Wnioski (załącznik 4 i 5) o udzielenie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały
edukacyjne i materiały ćwiczeniowe należy przesłać w terminie do 16 września 2024 r. do Kuratorium
Oświaty w Olsztynie w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym
osoby reprezentującej urząd za pośrednictwem skrzynki ePUAP (/006473260/SkrytkaESP). Proszę, aby
przesyłane wnioski były w wersji edytowalnej (format pliku .xlsx).

Osoba do kontaktu: Rafał Klonowski, email: rklonowski@ko.olsztyn.pl, tel. 89 52 32 383

Załączniki

Załącznik 1
Data: 2024-08-27, rozmiar: 30 KB
Załącznik 2
Data: 2024-08-27, rozmiar: 40 KB
Załącznik 3
Data: 2024-08-27, rozmiar: 13 KB
Załącznik 4
Data: 2024-08-27, rozmiar: 26 KB
Załącznik 5
Data: 2024-08-27, rozmiar: 39 KB
Wskaźniki
Data: 2024-08-27, rozmiar: 15 KB

Ułatwienia dostępu