W związku z koordynowaniem i realizacją Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica” 2020-2024 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty informuje o kolejnej edycji Programu na rok 2023.
Szczegółowe warunki, formy i tryb realizacji Programu zawarte są w:
- Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” (Dz. U. z 2020 r., poz. 1883) – https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001883
- Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” (Dz. U. z 2021 r., poz. 1602) – https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210001602
Beneficjentami Programu w 2023 roku są:
- Szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji programu na lata 2017-2019
Wniosek A lub B – Wniosek dyrektora szkoły
(Wniosek B dotyczy szkół podstawowych, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniowie niewidomi bądź uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia).
- Szkoły podstawowe, które otrzymały wsparcie finansowe w latach 2017–2019
Wniosek B – Wniosek dyrektora szkoły (o ile nie uzyskały wsparcia finansowego w obecnej edycji programu w roku 2020, 2021 bądź 2022).
- Szkoły ponadpodstawowe
Wniosek A – Wniosek dyrektora szkoły (o ile nie uzyskały wsparcia finansowego w obecnej edycji programu w roku 2020, 2021 bądź 2022).
- Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze
Wniosek C – Wniosek dyrektora SOSW (o ile nie uzyskały wsparcia finansowego w obecnej edycji programu w roku 2020, 2021 bądź 2022).
Program dotyczy szkół publicznych i niepublicznych.
W latach 2020-2024 szkoła może skorzystać z programu tylko raz, przy założeniu, że:
- każda szkoła podstawowa i ponadpodstawowa lub szkoła za granicą może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości nie wyższej niż 14 tys. zł;
- każda szkoła podstawowa kształcąca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami, może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości nie wyższej niż 35 tys. zł;
- każda szkoła podstawowa kształcąca uczniów niewidomych może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości nie wyższej niż 35 tys. zł;
- każdy specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego na zakup specjalistycznej drukarki w wysokości nie wyższej niż 100 tys. zł.
Harmonogram Programu:
- Dyrektor szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej lub SOSW występuje do organu prowadzącego z wnioskiem o udział w Programie – do 15 maja 2023 r.,
- Organ prowadzący występuje do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego – do 30 maja 2023
UWAGA: Złożenia wniosku należy dokonać w Kuratorium Oświaty w Olsztynie. - Zespół oceny wniosków o udzielenie wsparcia finansowego, powołany przez Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty, dokonuje kwalifikacji szkół podstawowych, ponadpodstawowych i SOSW do objęcie wsparciem finansowym – do 30 czerwca 2023 r.
Podjęcia decyzji o udzieleniu wsparcia finansowego organom prowadzącym dokonuje Warmińsko Mazurski Kurator Oświaty (na podstawie pełnomocnictwa Wojewody). - Wojewoda przekazuje środki finansowe organom prowadzącym na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii – do 31 sierpnia 2023
- Szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe i SOSW objęte wsparciem finansowym składają organom prowadzącym sprawozdania finansowe – do 10 stycznia 2024
- Szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe i SOSW objęte wsparciem finansowym składają organom prowadzącym sprawozdania merytoryczne – do 31 sierpnia 2024
- Organy prowadzące składają sprawozdanie Wojewodzie – do 15 września 2024
UWAGA: Złożenia sprawozdania należy dokonać w Kuratorium Oświaty w Olsztynie. - Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty (na podstawie pełnomocnictwa Wojewody) dokonuje oceny efektów realizacji Programu i składa sprawozdanie ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania – do 30 września 2024
Zasady składania wniosków:
1.W przypadku zespołów szkół lub specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych należy wskazać konkretną szkołę, która wchodzi w skład zespołu lub SOSW (np. Szkoła Podstawowa ………… w Zespole Szkół ……………).
2.Dyrektor szkoły w terminie do 15 maja 2023 r. występuje do organu prowadzącego z wnioskiem o udział w Programie:
Wniosek A – maksymalna kwota wsparcia – 14 000,00 zł
Dotyczy szkół wymienionych § 2 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia (szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017–2019; szkoły ponadpodstawowe).
Wniosek B – maksymalna kwota wsparcia – 35 000,00 zł
Dotyczy szkół wymienionych w § 2 ust. 5 ww. rozporządzenia (szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniowie niewidomi) oraz w § 2 ust. 6 rozporządzenia (szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia).
Wniosek C – maksymalna kwota wsparcia – 100 000,00 zł
Dotyczy szkół wymienionych § 2 ust. 7 ww. rozporządzenia – specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla uczniów niewidomych lub słabowidzących.
Wniosek D (Ministerstwa/ORPEG) – maksymalna kwota wsparcia – 14 000,00 zł
Dotyczy szkół wymienionych § 2 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia (szkoły podstawowe i szkoły za granicą, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017–2019; szkoły ponadpodstawowe i szkoły za granicą).
3. Organ prowadzący, po zweryfikowaniu wniosków szkół pod względem prawidłowości i kompletności danych, występuje do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego w roku 2023 w terminie do 30 maja 2023 Wniosek składany jest w Kuratorium Oświaty w Olsztynie (decyduje data wpływu wniosku do Kuratorium Oświaty w Olsztynie).
4. Do wniosku organu prowadzącego należy dołączyć:
-
- zestawienie szkół wnioskujących o wsparcie finansowe na zakup pomocy dydaktycznych wraz z wysokością wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego oraz deklarowanego wkładu własnego – załącznik nr 1.
Załącznik nr 1 jednocześnie należy przesłać w wersji edytowalnej (.xlsx) na adres: aktywnatablica@ko.olsztyn.pl
Uwaga!
W ww. zestawieniu (załącznik nr 1) znajdują się dwa oświadczenia organu prowadzącego szkołę/SOSW, dotyczące:
– wysokości wkładu własnego w odniesieniu do poszczególnych szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, SOSW wnioskujących o udział w Programie,
– zobowiązania się organu prowadzącego do zapewnienia przez szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, SOSW wnioskujące o udział w Programie realizacji działań, o których mowa w § 6 ww. rozporządzenia.
W związku z powyższym nie trzeba już dołączać własnych oświadczeń. - oryginały lub kopie (potwierdzone za zgodność z oryginałem) wniosków dyrektorów szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz SOSW o udział w Programie,
- aktualny wyciąg KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) bądź CEiDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) – dotyczy podmiotów nie będących jednostką samorządu terytorialnego,
- w przypadku wkładu własnego rzeczowego – dowód zakupionego sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii (faktura).
- zestawienie szkół wnioskujących o wsparcie finansowe na zakup pomocy dydaktycznych wraz z wysokością wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego oraz deklarowanego wkładu własnego – załącznik nr 1.
5.Organy prowadzące szkoły nie będące jednostkami samorządu terytorialnego do wniosku zbiorczego dołączają kopię zaświadczenia potwierdzoną za zgodność z oryginałem o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
6.Klasyfikacja budżetowa wskazywana w zestawieniu musi być uzgodniona z księgowością szkoły, na którą składany jest wniosek.
7.Wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego oraz załączniki do wniosku powinny być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu i składania oświadczeń woli w jego imieniu, tj.:
-
- w przypadku gminy – wójt/burmistrz/prezydent (art. 46 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40),
- w przypadku powiatu – dwaj członkowie zarządu (art. 48 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie powiatowym – t.j. Dz.U. z 2022 r. poz.1526),
- w przypadku osoby prawnej innej niż jednostka samorządu terytorialnego albo osoby fizycznej – osoba upoważniona do składania oświadczeń woli (np. zgodnie z KRS bądź CEiDG),
- w przypadku podpisu przez osobę/y inne niż do wniosku, należy dołączyć dokument potwierdzający upoważnienie do działania w imieniu organu.
8.Kompletne wnioski dyrektorów szkół oraz organu prowadzącego, podpisane przez upoważnione osoby, można składać:
-
- osobiście w 7.30 – 15.30 w Sekretariacie Kuratorium Oświaty w Olsztynie przy Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9, z dopiskiem na kopercie: „Aktywna tablica 2023”,
- korespondencyjnie – przesyłając wniosek wraz z załącznikami na adres: Kuratorium Oświaty w Olsztynie, Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9, 10-959 Olsztyn, z dopiskiem na kopercie: „Aktywna tablica 2023”,
- w formie elektronicznej za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP) bezpośrednio do Kuratorium Oświaty w Olsztynie – wniosek musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym.
9. Dokumenty przesyłane w formie elektronicznej (ePUAP) powinny zawierać:
-
- pismo przewodnie organu prowadzącego – opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym,
- wniosek organu prowadzącego wraz z załącznikami – opatrzone kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi lub podpisami zaufanymi:
– zestawienie szkół wnioskujących o wsparcie finansowe na zakup pomocy dydaktycznych wraz z wysokością wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego oraz deklarowanego wkładu własnego – załącznik nr 1
– oryginały/kopie wniosków dyrektorów szkół o udział w Programie – załącznik nr 2
– aktualny wyciąg KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) bądź CEiDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) – dotyczy podmiotów nie będących jednostką samorządu terytorialnego.
10. Zgodnie z 3 ust. 3 ww. rozporządzenia wsparcia finansowego udziela się pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący, w odniesieniu do każdej szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej i SOSW, wnioskujących o udział w Programie, wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.
11.Jeżeli wsparcie finansowe będzie przeznaczone na dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2267), wkład własny organu prowadzącego będącego jednostką samorządu terytorialnego, wynosi co najmniej 50% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.
Za wkład własny uważa się:
- wkład finansowy, który został przeznaczony przez organ prowadzący szkołę, szkołę za granicą lub specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii objętych wnioskiem o udział w Programie, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udział w Programie,
- wkład rzeczowy w formie sprzętu komputerowego i innych urządzeń TIK wykorzystywanych jako pomoce dydaktyczne, zakupione w roku złożenia wniosku, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w Programie.
W celu spełnienia warunku polegającego na konieczności zapewnienia wkładu własnego, dopuszcza się połączenie wkładu finansowego i rzeczowego.
Sposób przekazania informacji o przyznaniu dofinansowania:
Wykaz szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych i SOSW wraz z wysokością przyznanego wsparcia finansowego w roku 2023 w odniesieniu do poszczególnych szkół i SOSW oraz wskazaniem organów prowadzących te szkoły i SOSW, zostanie opublikowany na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Kuratorium Oświaty w Olsztynie.
Wyjaśnienia dotyczące możliwości zmiany wniosku o udział w programie „Aktywna tablica” 2023 – zob.: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/aktywna-tablica–edycja-2023
KONTAKT
Kwestie merytoryczne:
Dariusz Człapiński, Zastępca Dyrektora Wydziału Kształcenia, Wychowania i Opieki Kuratorium Oświaty w Olsztynie; Wojewódzki koordynator ds. innowacji w edukacji:
dczlapinski@ko.olsztyn.pl, tel. 89 52 32 533
Kwestie finansowe:
– wnioski składane przez JST:
Mateusz Marcinek, Zespół Księgowości – starszy specjalista Kuratorium Oświaty w Olsztynie: mmarcinek@ko.olsztyn.pl, tel. 89 52 32 383
– wnioski składane przez osoby prawne inne niż JST, tj. stowarzyszenia, fundacje, osoby fizyczne i inne:
Malwina Kamińska, Zespół Księgowości – specjalista Kuratorium Oświaty w Olsztynie:
mkaminska@ko.olsztyn.pl, tel. 89 52 32 559
Pliki do pobrania:
- Wnioski dyrektora szkoły i organu prowadzącego (w 2023 są nowe wnioski): https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/aktywna-tablica
- Załącznik nr 1 – Zestawienie szkół wnioskujących o wsparcie finansowe wraz z oświadczeniami