W związku z koordynowaniem i realizacją Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica” 2020-2024 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty informuje o kolejnej edycji Programu na rok 2022.
Szczegółowe warunki, formy i tryb realizacji Programu zawarte są w:
– Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” (Dz. U. z 2020 r., poz. 1883) – Link
– Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” (Dz. U. z 2021 r., poz. 1602) – Link
Beneficjentami Programu w 2022 roku są:
- szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji programu na lata 2017-2019,
- szkoły ponadpodstawowe,
- szkoły kształcące uczniów niewidomych,
- szkoły kształcące uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami,
- specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,
- szkoły, które nie skorzystały z programu w roku 2020 i 2021.
Program dotyczy szkół publicznych i niepublicznych.
W latach 2020-2024 szkoła może skorzystać z programu tylko raz, przy założeniu, że:
– każda szkoła podstawowa i ponadpodstawowa lub szkoła za granicą może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości nie wyższej niż 14 tys. zł,
– każda szkoła podstawowa kształcąca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami, może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości nie wyższej niż 35 tys. zł,
– każda szkoła podstawowa kształcąca uczniów niewidomych może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości nie wyższej niż 35 tys. zł,
– każdy specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego na zakup specjalistycznej drukarki w wysokości nie wyższej niż 100 tys. zł.
Harmonogram Programu w roku 2022:
- szkoły wnioskują o udział w Programie do organów prowadzących – do 15 maja 2022 r.,
- wniosek organu prowadzącego kierowany do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego (złożenie wniosku – w Kuratorium Oświaty w Olsztynie) – do 30 maja 2022 r.,
- kwalifikacja wniosków przez Zespół powołany przez Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty – do 30 czerwca 2022 ,
- przekazanie przez wojewodę środków finansowych organom prowadzącym na zakup pomocy dydaktycznych – do 31 sierpnia 2022
Zasady składania wniosków:
- W przypadku zespołów szkół lub specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych należy wskazać konkretną szkołę, która wchodzi w skład zespołu lub SOSW (np. Szkoła Podstawowa ………… w Zespole Szkół ……………).
- Dyrektor szkoły w terminie do 15 maja 2022 r. występuje do organu prowadzącego z wnioskiem o udział w Programie:
Wniosek A – maksymalna kwota wsparcia – 14 000 zł – szkoły wymienione w § 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia (szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017-2019 oraz szkoły ponadpodstawowe),
Wniosek B (pomoce) – maksymalna kwota wsparcia – 35 000 zł – szkoły wymienione w § 2 ust. 6 rozporządzenia (szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia),
Wniosek C – maksymalna kwota wsparcia dla szkoły podstawowej – 35 000 zł lub w przypadku SOSW – 100 000 zł – szkoły wymienione w § 2 ust. 5 i 7 rozporządzenia (szkoły podstawowe, w których kształcą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniowie niewidomi; specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla uczniów niewidomych lub słabowidzących).
- Organ prowadzący, po zweryfikowaniu wniosków szkół pod względem prawidłowości i kompletności danych, występuje do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego w roku 2022 w terminie do 30 maja 2022 r. Wniosek składany jest w Kuratorium Oświaty w Olsztynie (decyduje data wpływu wniosku do Kuratorium Oświaty w Olsztynie).
- Do wniosku organu prowadzącego należy dołączyć:
a) zestawienie szkół wnioskujących o wsparcie finansowe na zakup pomocy dydaktycznych wraz z wysokością wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego oraz deklarowanego wkładu własnego – załącznik nr 1.
Uwaga! W ww. zestawieniu znajdują się dwa oświadczenia organu prowadzącego szkołę/SOSW dotyczące:
– wysokości wkładu własnego,
– zobowiązania się organu prowadzącego do zapewnienia przez szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe oraz SOSW wnioskujące o udział w Programie realizacji działań, o których mowa w § 6 rozporządzenia.
W związku z powyższym nie trzeba już dołączać własnych oświadczeń.
b) oryginały lub kopie (potwierdzone za zgodność z oryginałem) wniosków dyrektorów szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz SOSW o udział w Programie,
c) aktualny wyciąg KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) bądź CEiDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) – dotyczy podmiotów nie będących jednostką samorządu terytorialnego.
Uwaga!
Proszę o przesłanie wypełnionych wniosków dyrektora szkoły (A, B lub C) i organu prowadzącego (wraz z załącznikiem nr. 1 tj. zestawienie szkół wnioskujących o wsparcie) w wersji edytowalnej (.xlsx) na adres: aktywnatablica@ko.olsztyn.pl
Elektroniczna wersja ww. wniosków nie musi być podpisana, zaś ich przesłanie odbywa się niezależnie od dokumentów, które zostaną złożone do Kuratorium Oświaty w Olsztynie.
- Organy prowadzące szkoły nie będące jednostkami samorządu terytorialnego do wniosku zbiorczego dołączają kopię zaświadczenia potwierdzoną za zgodność z oryginałem o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
- Klasyfikacja budżetowa wskazywana w zestawieniu musi być uzgodniona z księgowością szkoły, na którą składany jest wniosek.
- Kompletne wnioski dyrektorów szkół oraz organu prowadzącego, podpisane przez upoważnione osoby, można składać:
a) osobiście w godz. 7.30 – 15.30 w Sekretariacie Kuratorium Oświaty w Olsztynie przy Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9, z dopiskiem na kopercie: „Aktywna tablica 2022”,
b) korespondencyjnie – przesyłając wniosek wraz z załącznikami na adres: Kuratorium Oświaty w Olsztynie, Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9, 10-959 Olsztyn, z dopiskiem na kopercie: „Aktywna tablica 2022”
c) poprzez platformę ePUAP – opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym
8. Dokumenty przesyłane w formie elektronicznej powinny zawierać:
a) pismo przewodnie organu prowadzącego opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym,
b) zeskanowane, w formie nieedycyjnej (PDF) kompletne wnioski szkół ubiegających się o dofinansowanie oraz wniosek organu prowadzącego wraz z załącznikami.
9. Wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego oraz załączniki do wniosku powinny być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu i składania oświadczeń woli w jego imieniu, tj.:
a) w przypadku gminy – wójt/burmistrz/prezydent (art. 46 ustawy o samorządzie gminnym),
b) w przypadku powiatu – dwaj członkowie zarządu (art. 48 ustawy o samorządzie powiatowym),
c) w przypadku osoby prawnej innej niż jednostka samorządu terytorialnego albo osoby fizycznej – osoba upoważniona do składania oświadczeń woli (np. zgodnie z KRS bądź CEiDG),
d) w przypadku podpisu przez osobę/y inne niż ww. do wniosku, należy dołączyć dokument potwierdzający upoważnienie do działania w imieniu organu.
10. Zgodnie z §3 ust. 3 ww. rozporządzenia wsparcia finansowego udziela się pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący, w odniesieniu do każdej szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej i SOSW, wnioskujących o udział w Programie, wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.
Za wkład własny uważa się:
- wkład finansowy, który został przeznaczony przez organ prowadzący szkołę, szkołę za granicą lub specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii objętych wnioskiem o udział w Programie, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udział w Programie,
- wkład rzeczowy w formie sprzętu komputerowego i innych urządzeń TIK wykorzystywanych jako inne pomoce dydaktyczne, zakupione w roku złożenia wniosku, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w Programie.
W celu spełnienia warunku polegającego na konieczności zapewnienia wkładu własnego dopuszcza się połączenie wkładu finansowego i rzeczowego.
W ramach finansowego wkładu własnego katalog możliwego do zakupienia sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii nie jest ograniczony zakresowo. Tym samym organ prowadzący szkołę ma możliwość zakupu dowolnie wybranego sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii wykorzystujących TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) do 20% wartości całego zadania. Jeżeli wsparcie finansowe będzie przeznaczone na dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 38 i 694), wkład własny organu prowadzącego będącego jednostką samorządu terytorialnego wynosi co najmniej 50% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.
Sposób przekazania informacji o przyznaniu dofinansowania:
Wykaz szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych i SOSW wraz z wysokością przyznanego wsparcia finansowego w roku 2022 w odniesieniu do poszczególnych szkół i SOSW oraz wskazaniem organów prowadzących te szkoły i SOSW, zostanie publikowany na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Kuratorium Oświaty w Olsztynie.
Wyjaśnienia dotyczące możliwości zmiany wniosku o udział w programie „Aktywna tablica” 2022 – zob.: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/aktywna-tablica–edycja-2022
KONTAKT
Kwestie merytoryczne:
Dariusz Człapiński, Zastępca Dyrektora Wydziału Kształcenia, Wychowania i Opieki Kuratorium Oświaty w Olsztynie; Wojewódzki koordynator ds. innowacji w edukacji
dczlapinski@ko.olsztyn.pl , tel. 89 52 32 533
Kwestie finansowe:
– wnioski składane przez JST:
Mateusz Marcinek, Zespół Księgowości – specjalista Kuratorium Oświaty w Olsztynie
mmarcinek@ko.olsztyn.pl, tel. 89 52 32 383
– wnioski składane przez osoby prawne inne niż JST, tj. stowarzyszenia, fundacje, osoby fizyczne i inne:
– Malwina Kamińska, Zespół Księgowości – specjalista
mkaminska@ko.olsztyn.pl , tel. 89 52 32 559
Pliki do pobrania:
- Wnioski dyrektora szkoły (A, B, C) oraz organu prowadzącego: Link