WKWO.552.73.2019. GD
Zmiany w organizacji turnusów dokształcania teoretycznego uczniów będących młodocianymi pracownikami od roku szk. 2019/2020
Art. 51 ust 1 pkt 15a Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148) od 1 września 2019 r. Kurator oświaty koordynuje organizację dokształcania teoretycznego uczniów będących młodocianymi pracownikami.
Art. 4 pkt 35c Ustawy Prawo oświatowe
Turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników – należy przez to rozumieć formę kształcenia zawodowego teoretycznego młodocianych pracowników w zakresie zawodu nauczanego w branżowej szkole I stopnia, którego program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w tym zawodzie
Art. 117 ust. 2c Ustawy Prawo oświatowe
Turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników mogą być prowadzone przez:
1) publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe,
z wyjątkiem szkół artystycznych – w zakresie zawodów, w których kształcą oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;
2) publiczne i niepubliczne centra kształcenia zawodowego.
Art. 120a. Ustawy Prawo oświatowe
1. Pracodawca zatrudniający młodocianych w celu przygotowania zawodowego odbywanego w formie nauki zawodu, kierujący ich na dokształcanie teoretyczne do branżowej szkoły I stopnia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 191 § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.-Kodeks pracy, ustala z dyrektorem szkoły:
1) zakres kształcenia zawodowego zapewnianego przez szkołę
i pracodawcę, wynikający z programu nauczania zawodu;
2) liczbę dni w tygodniu, w których zajęcia praktyczne odbywają się u pracodawcy;
3) sposób monitorowania przez każdą ze stron realizacji programu nauczania zawodu.
2. Ustalenia, o których mowa w ust. 1, stanowią załącznik do umowy
o pracę w celu przygotowania zawodowego odbywanego w formie nauki zawodu.
Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (obowiązującego z dniem 1 września 2019 r.):
§ 1 określa:
1) rodzaje publicznych placówek kształcenia ustawicznego oraz zadania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych centrów kształcenia zawodowego; (…)
§ 5. 1. Publiczne centrum kształcenia zawodowego:
1) realizuje zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu, wynikające
z programu nauczania danego zawodu, polegające w szczególności na prowadzeniu:
a) zajęć praktycznych dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, w zakresie całego lub części programu nauczania danego zawodu,
b) zajęć uzupełniających dla młodocianych pracowników, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy, lub
2) prowadzi turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 4 ustawy Prawo Oświatowe
§ 7. Centra kształcenia ustawicznego i publiczne centra kształcenia zawodowego współpracują z:
1) pracodawcami w zakresie:
a) organizacji i prowadzenia kształcenia praktycznego,
b) przygotowania oferty kształcenia w formach pozaszkolnych, zgodnej z oczekiwaniami pracodawców,
c) kształcenia ustawicznego pracowników;
2) urzędami pracy w zakresie szkolenia osób zarejestrowanych w tych urzędach;
3) innymi podmiotami prowadzącymi kształcenie ustawiczne w zakresie zadań statutowych.
§ 17. 1. Turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, zwany dalej „turnusem”, organizuje się dla młodocianych pracowników dokształcających się teoretycznie w zakresie danego zawodu szkolnictwa branżowego nauczanego w branżowej szkole I stopnia.
2. Program nauczania realizowany na turnusie uwzględnia zakres kształcenia określony
w skierowaniu, o którym mowa w § 19.
3. Turnus realizuje zajęcia w wymiarze odpowiednim do zakresu dokształcania teoretycznego określonego w skierowaniu, o którym mowa w § 19.
4. Turnus może być prowadzony w zakresie dwóch zawodów przyporządkowanych do tej samej branży określonej w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, jeżeli jeden z tych zawodów jest określony w tej klasyfikacji jako zawód o charakterze pomocniczym w stosunku do drugiego zawodu. (np. fryzjer i pracownik pomocniczy fryzjera, ślusarz i pracownik pomocniczy ślusarza)
5. Liczba młodocianych pracowników uczestniczących w turnusie organizowanym przez publiczną szkołę lub publiczne centrum kształcenia zawodowego wynosi co najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego liczba młodocianych pracowników uczestniczących w turnusie może być mniejsza niż 20.
§ 18. W przypadkach losowych dyrektor szkoły lub dyrektor centrum kształcenia zawodowego może zorganizować w ramach turnusu konsultacje indywidualne w wymiarze co najmniej 55 godzin.
§ 19. 1. Młodociani pracownicy są przyjmowani na turnusy na podstawie skierowania wydanego przez:
1) pracodawcę albo
2) szkołę – w przypadku gdy szkoła nie ma możliwości zrealizowania kształcenia zawodowego teoretycznego.
2. Skierowanie zawiera:
1) imię i nazwisko młodocianego pracownika oraz datę i miejsce jego urodzenia;
2) numer PESEL młodocianego pracownika, a w przypadku młodocianego pracownika, który nie posiada numeru PESEL – numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość;
3) nazwę pracodawcy albo szkoły kierujących młodocianego pracownika na turnus;
4) nazwę i symbol cyfrowy zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego, oraz zakres dokształcania teoretycznego. (…)
3. Skierowanie składa się odpowiednio do dyrektora szkoły lub centrum kształcenia zawodowego w określonym przez nich terminie.
§ 26.
2. Publiczne centra kształcenia zawodowego prowadzące turnusy sporządzają także plan dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników na dany rok szkolny na podstawie skierowań, o których mowa w § 19, zawierający:
1) liczbę młodocianych pracowników, dla których ma być prowadzone dokształcanie teoretyczne;
2) wykaz zawodów, w których ma być prowadzone dokształcanie teoretyczne, oraz nazwę i symbol cyfrowy zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego;
3) zakres dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników.
3. Plany, o których mowa w ust. 1 i 2, uwzględnia się w arkuszu organizacji centrum kształcenia ustawicznego i publicznego centrum kształcenia zawodowego.
§ 34. 1. Kształcenie ustawiczne na turnusach dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników odbywające się według programu nauczania uwzględniającego podstawę programową kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego prowadzi się od dnia 1 września 2019 r. na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia.
Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw poszerza obszar systemowych powiązań pomiędzy szkolnictwem branżowym i kształceniem ustawicznym w formach pozaszkolnych. W szerszym, aniżeli dotychczas, zakresie w system kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych włączono szkoły prowadzące kształcenie zawodowe. Od 1 września 2019 r. będą one mogły prowadzić trzy spośród pięciu rodzajów form pozaszkolnych wskazanych ustawą Prawo oświatowe (dodany ust. 1a w art. 117), tj.: kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych oraz turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników.